kolejne zniszczenia przyniósł potop szwedzki. Zrabowane dzieła można zobaczyć w miejscowości Skokloster.
W 1660 roku został zawarty w Oliwie pokój, który pozwolił na rozwój klasztoru przez ok 40 lat. Po tym okresie nastąpiły zniszczenia związane z wojną północną (1700-1721 r) i wojną sukcesyjną (1733-1734 r). Lata 1740-1782 dzięki mądrej polityce ówczesnego opata Rybińskiego były okresem rozkwitu opactwa. I rozbiór Polski (1772 r.) grunty klasztoru zostały przejęte przez władze Prus. Ostatnim kandydatem na cystersa był Wojciech Lisowsi przyjęty w 1804 r. 1 października 1931 po 645 latach istnienia nastąpiła kasata zakonu. Kościół św. Jakuba został przekazany gminie ewangelickiej, pozostałe dobra parafii katolickiej.
W czasie II Wojny Światowej spłonęły wieże katedry, pałac opacki i szafarnia. W 1992 papież Jan Paweł II ustanowił Archidiecezję Gdańską z siedzibą w Oliwie, bazylika została podniesiona do rangi archikatedry.
.
Zwiedzaliśmy trochę chaotycznie, słuchając grania organów. Wielu, jeśli nie większości zabytków nie sfotografowałem, a ołtarz główny był w remoncie. Poniżej to, co udało mi się uchwycić na kawałku krzemowej płytki.
Fasada i bryła budynku
Organy
W okresie międzywojennym organy przeszły remont (wymieniono 2/3 piszczałek). W 1955 roku przeprowadzono kolejną renowację i rekonstrukcję - dodano kolejny rejestr naśladujący dźwięk dzwonków. W 1966-67 dobudowano pozytyw.
Obecnie organy stanowią połączenie 3 instrumentów: organów dużych (87 głosów), organów małych (14 głosów) i pozytywu (9 głosów) z łączna liczbą 110 głosów i 7876 piszczałek (największa ma 10,7 m wysokości).
Jednakże nic tu po opisach - trzeba to usłyszeć i było nam to dane...
W centralnej części znajduje się witraż z 768 r ukazujący Madonnę z Dzieciątkiem w promienistej aureoli.
Fragment prezbiterium
Ambona
Ambona wykonana jest z drewna lipowego i pochodzi z drugiej poł. XVIII wieku
Płyta nagrobne wmontowana w ścianę nawy południowej
Kaplica Mariacka
Kaplica Mariacka zwana Polską została urządzona przez opata Konarskiego w 1599 r. We wnętrzu znajduje się marmurowy ołtarz z 1681 r. z onrazem "Wskrzeszenie Piotrowina" i "Madonna".W głębi po prawej widoczny Feretron Matki Boskiej Oliwskiej wykonany w 1788 r. - zabytek sztuki złotniczej.
Sklepienie
Ołtarz Trójcy Świętej
Dawny ołtarz główny kościoła Trójcy Świętej w Oliwie. Zabytek renesansowej sztuki snycerskiej. Ufundowany przez mnicha Rafała Kosa w 1606 r. zrekonstruowany został w 1903 i 1984 r.Kaplica Chrzcielna
Barokowa kaplica Chrzcielna dobudowana w latach 1610 - 1612 r. Na ołtarzu znajduje się płaskorzeźba z białego stiuku Ignacego Muellera z Sopotuz przedstawiająca św. Jana Nepomucena klęczącego przed Matką Boską z Dzieciątkiem. Po bokach stoją figury Wacława i Floriana. Rokokowy wystrój kaplicy pochodzi z 1745 r.Grobowiec rodziny Kosów
Renesansowy grobowiec rodziny Kosów z XVII w. wykonany przez gdańskiego rzeźbiarza Willema van den Blocka z marmuru, piaskowca oraz polichromowany.
*****
Krużganki
Pochodzące z lat 1350-1355 krużganki-korytarze klasztoru stanowią najstarszą część zabudowań klasztornych. Tworzą czworobok zamykający wewnętrzny ogródek-wirydarz. W krużgankach znajdują się cenne malowidła oraz portale.W skrzydle wschodnim znajduje się bogato rzeźbiony barokowy portal z XVII w. osłaniający gotyckie wejście do kapitularza. Po bokach portalu są płaskorzeźby postaci świętych: Alberyka i Stefana; u góry łaciński napis głosi: "Miejsce to brzydzi się rozpustą, miłuje pokój, karze szemrania, zachowuje prawo, szanuje dobrych."
W północnym skrzydle krużganków znajdują się dwa wielkie marmurowe portale prowadzące do południowej nawy kościoła. Ufundowane zostały przez opata Kęsowskiego (herby), na zachodnim widnieje data 1660. Portale ozdobione są alabastrowymi figurami: w zachodnim Matka Boska, we wschodnim - figura błogosławionego Zbawiciela z kulą ziemską
Portal w części północno-zachodniej krużganków przeznaczony był braci konwersów. Portal w części północno-wschodniej krużganków przeznaczony był dla braci kapłanów.
---
Refektarz
Renesansowe sklepienie refektarza wykonane przez mistrza gdańskiego Bartłomieja Piperi pochodzi z lat 1593-94. Ściany obite są dębowymi boazeriami z końca XVI w. Nad boazerią znajduje się fryz portretowy z 50 portretami opatów oliwskich. Wyżej namalowane na ścianach są obrazy z życia św. Bernarda, a koło okien wyobrażenia "dobrych uczynków". Pas fryzu przerywają ozdobne wsporniki renesansowe, polichromowane, na tarczach malowane herby fundatorów odbudowy sali w 1594 r.
http://historia-oliwy.trojmiasto.pl/o_hist1.html
http://dawnaoliwa.pl/opisy/katedra/litery/k/index.htmlhttp://www.zdsk.republika.pl/przewodnik.html
http://historia-oliwy.trojmiasto.pl/o_tour1.html
Religia to coś co dziwi osoby wolne od samookłamywania się... czy musi (będzie) towarzyszyć człowiekowi przez wieczność?
OdpowiedzUsuń