Blog jest w głównej mierze blogiem fotograficznym.
Aby dodać tę stronę do ulubionych najłatwiej skorzystać ze skrótu Ctrl+D.

Życzę miłego oglądania i lektury.
________________________________________

piątek, 10 lutego 2012

Filarioza (CDC)

Tłumaczenie FAQ ze strony CDC (tekst wyczyszczę jutro)

Czym jest filarioza limfatyczna?

Filarioza limfatyczna jest chorobą pasożytniczą wywoływaną przez mikroskopijne nitkowate robaki. Dorosłe osobniki żyją wyłącznie w ludzkim układzie naczyń limfatycznych. Układ limfatyczny utrzymuje równowagę płynów ciała i zwalcza infekcje [w uproszczeniu przyp. tłum.]

Filarioza limfatyczna dotyka 120 mln ludzi w 80 krajach w tropikalnej i subtropikalnej Azji, Afryce, wyspach Zachodniego Pacyfiku oraz części Karaibów i Ameryki Południowej. Nie możesz się zarazić tym robakiem w USA. W Polsce też nie [przyp tłum.] 

Jak rozprzestrzenia się filarioza?
Choroba przenosi się z człowieka na człowieka poprzez ukąszenia komarów. Gdy komar ukąsi osobę chorą na filariozę, mikroskopijne robaki krążące we krwi dostają się do komara zakażając go. Ludzie nabywają filariozę po ukąszeniu przez zainfekowanego komara. Mikroskopijne robaki przechodzą z komara do skóry, a następnie "podróżują" do naczyń limfatycznych. W naczyniach limfatycznych dorastają do postaci dorosłej. Dorosły robak żyje ok. 5-7 lat. Dorosły osobnik dojrzewa i uwalnia do krwi miliony mikroskopijnych robaczków, zwanych mikrofilariami. Ludzie z robakami we krwi mogą przekazać poprzez komary zakażenie innym ludziom.

Kto jest narażony na zarażenie?

Potrzeba wielokrotnych ukąszenia komarów w ciągu kilku miesięcy do lat, by rozwinęła się filarioza limfatyczna. Ludzie żyjący przez długi czas w tropikach lub  w rejonach subtropikalnych, gdzie choroba jest rozpowszechniona są grupą największego ryzyka zarażenia. Krótkoterminowa turystyka daje bardzo niskie ryzyko. Zarażenie może być wykryte w badaniu krwi.
Jakie są oznaki i objawy filariozy?

Większość zarażeń u ludzi jest asymptomatycznych i  nigdy nie rozwijają się objawy kliniczne, pomimo że pasożyt niszczy układ limfatyczny. Niewielki odsetek osób rozwija obrzęk limfatyczny. Jest to spowodowane niewłaściwym działaniem układu limfatycznego, skutkującym zatrzymaniem płynów i opuchlizną. Głownie dotyka to nóg, ale może wystąpić na ramionach, klatce piersiowej i genitaliach. U większości osób taka manifestacja kliniczna rozwija się lata po zarażeniu.

Opuchlizna i zmniejszona funkcjonalność układu chłonnego powoduje, że organizm ma trudności ze zwalczaniem infekcji. Dotknięte osoby mają więcej zakażeń bakteryjnych skóry i układu limfatycznego. powoduje to stwardnienie i pogrubienie skóry, które zwane jest słoniowacizną. Wielu z tych infekcji bakteryjnych można zapobiec poprzez odpowiednią higienę skóry

Mężczyźni mogą rozwinąć wodniak lub opuchliznę moszny spowodowaną infekcją jednym z pasożytów powodujących filariozę limfatycznych. W szczególności W. bancrofti.

Zarażenie filariami może również powodować zespół tropikalnej eozynofilii płucnej. Zespół ten jest zwykle stwierdzany u zarażonych osób w Azji. Objawy kliniczne zespołu. Eozynofilii często towarzyszy wysoki poziom przeciwciał IgE i przeciwciał przeciw filarii.

Jak diagnozuje się filariozę?

Standardową metodą wykrywania aktywnego zarażenia jest stwierdzenie mikrofilarii w badaniu mikroskopowym. Nie zawsze jest to możliwe, ponieważ w większości rejonów świata mikrofilarie krążą we krwi okresowo tylko w nocy. Z tego powodu pobranie krwi następuje w nocy w czasie pojawiania się mikrofilarii
Metody serologiczne są alternatywą do mikroskopowego wykrywania mikrofilarii w  filariozie limfatycznej. Ze względu na fakt, że obrzęk limfatyczny może rozwinąć się wiele lat od momentu zarażenia, badania laboratoryjne są zwykle ujemne dla tych pacjentów.

Jak mogę zapobiec zarażeniu?

Najlepszą metodą zapobiegania jest unikanie ukąszeń komarów. Komary, które przenoszą mikroskopijne robaki gryzą zwykle w godzinach wieczornych i porannych. Jeśli mieszkasz lub podróżujesz w rejony występowania filariozy limfatycznej:
  • sypiaj tylko pod moskitierą
  • noś ubrania z długimi rękawami i spodnie z długimi nogawkami
  • używaj repelentów (odstraszaczy) na odsłoniętą skórę między zmierzchem a świtem

Jakie wygląda leczenie filariozy?

Ludzie zarażeni dorosłymi robakami mogą roczną dawkę lekarstw zwaną dietylokarbamazyna (DEC), która zabije mikroskopijne robaki krążące we krwi.

Chociaż lek ten nie zabija wszystkich dorosłych robaków, zapobiega zarażaniu innych osób

Obrzęk limfatyczny i słoniowacizna nie jest wskazaniem do leczenia DEC ponieważ większość ludzi z obrzękiem limfatycznym nie jest aktywnie zarażonych  filariami.Lekarze mogą uzyskać DEC od CDC po badaniach laboratoryjnych potwierdzających zarażenie.

Obrzęk limfatyczny może wystąpić nawet po śmierci dorosłych robaków. Możesz poprosić swojego lekarza o skierowanie do specjalisty.
Zapobiegaj pogorszeniu obrzęku limfatycznego poprzez stosowanie kilku podstawowych zasad:
  • codziennie ostrożnie przemywaj obrzęknięte rejony wodą z mydłem
  • unoś i ćwicz obrzęknięte ramię lub nogę by płyn przepływał i poprawiał przepływ chłonki
  • dezynfekuj jakiekolwiek rany. Jeśli to konieczne używaj antybakteryjnych maści.

Powyższy tekst jest tłumaczeniem strony: http://www.cdc.gov/parasites/lymphaticfilariasis/gen_info/faqs.html.
TEKST NIE MOŻE SŁUŻYĆ DO SAMODIAGNOZY. JEŚLI PODEJRZEWASZ, ŻE MOŻESZ BYĆ ZARAŻONY FILARIĄ SKONTAKTUJ SIĘ Z LEKARZEM.

Mikrofilaria w rozmazie krwi (barwienie MGG, pow. mikroskopu x1000), widoczne są również neutrofile i liczne eozynofile.


Zdjęcie filarii w rozmazie krwi (x1000).

(x 400)


Zdjęcia zostały wykonane tylko dzięki dobrej wróżce zwanej "Matką Chrzestną", która to serdecznie pozdrawiam i dziękuję jej za pożyczenie/podarowanie preparatów.

16 komentarzy:

  1. Matka chrzestna popodziwiała zdjęcia i jest wprost zachwycona... jak to miło znowu zobaczyć te małe paskudy:-) Aczkolwiek na żywo są milion razy śliczniejsze... a jakie żywotne...;-)
    Pozdrawiam gorąco!!! Nawet nie myślałam, że tak dobrze się zachowały te preparaty... i gratuluję zdjęcia!
    Matka chrzestna;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Żywotne - to one nie giną przy barwieniu?

    Preparaty się zachowały, dostały ode mnie drewnianą skrzyneczkę. Zdjęcia też będą lepsze, kwestia mikroskopu - ten mój domowy to potrzebuje lepszego światła, ale w pracy to poszalejemy

    OdpowiedzUsuń
  3. Och, aż mi się zajęcia z parazytów na studiach przypomniały :)

    OdpowiedzUsuń
  4. A ja jestem zielony w tym temacie :) Drogi Pawle, mógłbyś w poście napisać kilka słów, co to za ustrojstwo jest? Zdjęcia ciekawe, powiem więcej oryginalne. Sam bym takich nie zrobił z racji braku mikroskopu i posiewu, chyba, że też to w sobie mam i o tym nie wiem, brrrr... :) W takiej sytuacji muszę zajrzeć do Google :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  5. Co tu by napisać. Nicień - robak obły, obleniec, coś takiego jak glista, tylko, glista ludzka, tylko, że dużo mniejsze. Mnie fascynuje, jak tak duży organizm pływa sobie w ludzkiej krwi. W poście zamieszczą opis z CDC, bardzo dobra strona, jeśli chodzi o pasożyty zwłaszcza tropikalne.

    Następnym razem zamieszczę Plasmodium po naszemu zarodziec malarii,

    OdpowiedzUsuń
  6. No i dobrze, oba posty pokażę żonie.
    Może wreszcie, przestanie mnie namawiać na wyjazd do Egiptu :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam, czy można się z Panem skontaktować e mailem? Gratuluję tematu. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Z anonimami raczej nie koresponduję... Temat to tłumaczenie strony CDC - więc nie mnie się należą gratulacje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, przepraszam, że tak wyszło, ale już Pana "dorwałam", jeszcze się podszkolę i znowu pozawracam głowę, można?
      Na razie składam najserdeczniejsze szczęśliwo-noworoczne życzenia dla całej Rodziny i Zespołu, pozdrawiam bajkack

      Usuń
    2. Dziękuję i ja również zyczę pomyślnosci w nadchodzącym roku.

      Usuń
  9. Witam
    Właśnie tydzien temu wycięto mi guz na łydce.. z podejżeniem filariozy...w Poznańskiej Klinice chorób Tropikalnych -piszę o podejżeniu , ponieważ material jest jeszcze w trakcie badania...Pracowałem w Nigerii i zwiedzałem wielokortnie Tunezję,,, tak więc tutaj prawdopodobnie nabawiłem się filiarii

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam na blogu, proszę poinformować o wynikach badania, czy diagnoza się potwierdziła...

      Usuń
  10. Witam, chciałabym uzyskać poradę: mój Tatao od ponad pół roku ma powiększony węzeł pachwinowy, boli go brzuch, a w ciągu ostatniego miesiąca bardzo napuchła mu noga (ta w której jest powiększony węzeł chłonny), wyniki badań wskazują podwyższone ob i eozynofile . Mial robione różnego typu badania (usg, tomografię, biopsję, rtg) , które nic nie wykazały. Proszę o podpowiedź czy to może być filarioza, do kogo nalży się zgłosić i jakie badania należy wykonać. Dodam także że Tato wrócił z Egiptu 2 tygodnie przed rozpoczęciem objawów. Pozdrawiam i proszę o pomoc

    OdpowiedzUsuń
  11. Przepraszam, że odpowiadam dopiero po miesiącu (ale przez liczny spam w komentarzach po prostu ten przegapiłem). Proponuje poradę z zakresu medycyny tropikalnej - Gdynia lub Poznań

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam! w moim kale około 8 tygodni temu pojawił się splot robactwa, trudno go było wyciągnąć dlatego był zauważony. Zaniepokojona oddzieliłam kilka robaków i dokładnie "wykąpałam". Miały ok.8 cm długości, były jakby błyszczące ciemnoszare w cętki i były już martwe. Zapakowałam je i pokazałam natychmiast lekarzowi pierwszego kontaktu. Pani doktor jakby z obrzydzeniem spojrzała i stwierdziła że to jakaś glista. Przepisała vermox. Mnie to jednak zaniepokoiło i zaczęłam poszukiwania w internecie. Drogą eliminacji doszłam do pewności, że jest to Wuchereria Bancrofti. To odkrycie mnie zszokowało i zaczęłam szukać pomocy. Dostałam kontakt do Katedry Parazytologii. Upewniłam się, że mam rację. Robaki dostały się do przewodu pokarmowego prawdopodobnie z wątroby przez przewody żółciowe.
    Mieszkam na Śląsku i nie mam gdzie zrobić tu badań na filariozę. Dalej więc sama znalazłam laboratoria w Gdyni, gdzie wysłałam próbki krwi kurierem na rozmas i przeciwciała.Próbki pobrane były o północy. Teraz czekam. I tak sama borykam się z tym problemem. Służba zdrowia u nas nie zna tego problemu. Do krajów tropikalnych wyjeżdżam od 20 lat.

    OdpowiedzUsuń
  13. witam...jestem dwa tygodnie po wycięcia z ramienia guza z podejrzeniem filariozy. Zabieg przeprowadzono w Poznaniu na oddziale chorób tropikalnych. Byłam niezłym zjawiskiem w szpitalu. Nie mam jeszcze dokładnych wyników , ale widziałam to cudo (tak jak i cały zestaw ciekawskich )...w sierpniu tego roku skończyłam leczenie po nawrocie choroby nowotworowej. Mam usunięte węzły chłonne spod lewej pachy , guz się pojawił na prawym ramieniu. NAJWAŻNIEJSZE!!!!! Nigdy nie byłam w tropikach....skąd więc to się wzięło????

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...